Akkumulátoros kukásautó fejlesztése
Amíg több nagy gyártó még csak most foglalkozik az elektromos haszonjárművek tesztelésével, addig egy magyar családi vállalkozás már a sorozatgyártásra is készen áll. A Debreceni Egyetemmel együttműködve kifejlesztett teljesen elektromos meghajtású kukásautó a maga nemében egyedülálló a világon. | 22-11-02
Debrecenben és környékén már több ilyen üzemel. Amellett, hogy csendesek, környezetkímélők is, ugyanis nem bocsátanak ki káros anyagot. Egy hagyományos, dízel kukásautó többé-kevésbé 60 liter üzemanyagot fogyaszt el 7-8 óra alatt, ehhez képest az e-kukás ezt az üzemidőt egyetlen töltéssel képes teljesíteni. Így a fenntartási költségük nagyjából 75, üzemanyag-fogyasztásuk kb. 70 százalékkal kedvezőbb, a rezsije körülbelül hatezer forintba kerül naponta. A jármű könnyen gyorsul, csendes, és nem mellesleg nagyon kényelmes.
E-kukásautó
Az elektromos haszonjárművek előnyeit egyre több üzemeltető ismeri fel. Partnerünk vállalkozása azzal a céllal jött létre 15 éve, hogy szakértelmét haszongépjárművek elektromos meghajtásának kutatás-fejlesztésében (K+F) kamatoztassa. Az elektromos hajtáslánc szabadalma, a mögötte található szellemi termék egy közel tíz éven át tartó fejlesztés eredménye. A több generációs magyar családi vállalat maximálisan elkötelezett a fenntarthatóság jegyében zajló folyamatos innováció mellett. Nem csak figyelik és követik a piaci változásokat, de meghatározói, mert maguk indítanak újabb és újabb irányokat fejlesztéseikkel.
A világelsőként megalkotott e-kukásautójukat több lépcsőben alakították. Egyik ilyen fejlesztési lépcső volt a sofőrök eltérő vezetési stílusához és a terepviszonyokhoz is alkalmazkodni képes, három tengelyes munkagép megoldásuk, valamint külön foglalkoztak a munkahengerek és ezek meghajtásának fejlesztésével. Mindezek csupán a hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kutatásaik fázisait mutatják be. Emellett új és használt kamionok, nyergesvontatók átalakításával is foglalkoznak dízel üzeműből elektromos meghajtásúvá. Ráadásul az akkumulátorokat is folyamatosan fejleszteni kell, mert egyrészt egyre nagyobb energiasűrűséget várnak el a felhasználók, másrészt a rájuk vonatkozó EU-s szabályozás is folyamatosan változik.
Két tengelyes prototípus
Egy átlagos dízel szemetesautó évente 66 ezer tonna káros anyagot bocsát ki. Ezzel szemben az elektromos nullát, így a környezetet védve gyűjthetik a szemetet a város utcáin. Partnerünk a jelenlegi eljárásban 100%-ban elektromos üzemű, 18 tonna össztömegű, kéttengelyes hulladékgyűjtő autót fejlesztett.
A projekt tervezésekor részcélokat és eredménytermékeket fogalmaztak meg elsősorban az alapszerkezetre, a hajtásláncra, valamint a hulladék begyűjtését és tömörítését lehetővé tevő hidraulikára vonatkozóan. Több tudományos bizonytalanságot is azonosítottak. Ezek főként a motor fejlesztése, a gyári frekvenciaváltó és az egyedi motor összehangolása, a jármű mechanikai nyomatéknövelő szerkezet nélküli meghajtása, a hatótávolság növelése, az energia allokáció, illetve mindezeknek a segédberendezéseket is működtető teljes és funkcionális járműbe való építése kapcsán merültek fel.
A kutatási terv a prototípus fejlesztés tipikus példája. Tartalmazta a technika állását, a felsorolt bizonytalanságok kifejtését és az ezek feloldására irányuló fejlesztési koncepciót, tevékenységtervet, valamint a fejlesztésben résztvevő személyek bemutatását.
A projektre való felkészülés kezdőfázisa a kísérletezéshez szükséges alapjárművek megépítését eredményezte. Ehhez beszerezték az átalakítandó alapautót, kisteherautót és alkatrészeket. Begyűjtötték az alap, gyári paramétereket és megfogalmazták a speciális igényeiket.
Ezután kezdődhetett a kisteherautó prototípus fejlesztése. Felmérték az alapjármű teljesítményjellemzőit, mert a gyári specifikációk optimális működésre és csak kiválasztott pontokra vonatkoznak. A társaságnak azonban a teljes spektrumra szükségük volt, hogy eldönthessék, egyáltalán megvalósítható-e az elképzelésük. Mérési jegyzőkönyvek sokasága vezetett el addig a pontig, amíg végül működőképes elektromos járművet hoztak létre. Ebből alakították ki a végleges méretű, 18 tonna össztömegű prototípust, amellyel lefolytathatták a tesztüzemi méréseket, vagyis a fejlesztési koncepcióban leírt kísérleteket.
Mivel a K+F projekt során párhuzamosan folytak a motor kísérletek, akkumulátor mérések, frekvenciaváltó kísérletek, munkahenger kísérletek, ezért ezek együttes működését is tesztelni kellett. Több kipróbálási és módosítási ciklust hoztak létre ezen a szakaszon belül, amíg célkitűzéseiket elérték. Eközben a fejlesztés lényeges elemeit iparjogi szempontból is elkülönítették, hogy a megfelelő mentelmi jogvédelemmel is ellássák azokat. Rendezték a megvalósíthatósági dokumentumokat, valamint összeállították és letétbe helyezték a projekt know-how dokumentációját.
A fejlesztés K+F minősítési eljárásában a Glósz és Társa Kft. segítette végig a társaságot. Elkészítettük és benyújtottuk a szakszerűen összeállított kérelmet az SZTNH-hoz (Szellemi Termékek Nemzeti Hivatala). A hivatal jogerős határozatának birtokában megillették partnerünket is a kutatás-fejlesztések után járó adókedvezmények és egyéb pénzügyi előnyök, ezzel is csökkentve a beruházás kockázatát és növelve annak megtérülését. Valamint úgy indulhatott pályázatokon, hogy a K+F megfelelést már az SZTNH jogerős határozatával bizonyította.


