Automatizált kábelkonfekcionálás
Meglepő, ha csak a lakásunkban és a kocsinkban nézünk körül és belegondolunk, hogy milyen sokféle vezetéknek mennyire különböző végződéseivel, csatlakozóival találkozunk. Egy géphez, berendezéshez szükséges különböző típusú, hosszúságú kábelek kötegelését, a csatlakozó végződésekkel való ellátását (érvéghüvely, saru, csatlakozó stb.) jelenti a kábelkonfekcionálás.
A gyártás során többek között vágják, darabolják, csupaszítják, blankolják, ónozzák, összeillesztik, forrasztják és szerelik a különböző vastagságú és áramerősségű vezetékeket. Ezek lehetnek például sodrott huzalok, kör, spirál-, szalag- és fóliakábelek, de akár kábelkötegek is. Komplett külön tudomány ez. Partnerünk, mint gyártó rugalmas megoldásokat fejleszt a szükséges folyamatlépések automatizálására, és ezáltal találkozik a nagyfeszültség-technika érzékeny igényeivel az autóiparban, amely egyre inkább az elektromos járművek gyártására rendezkedik be. Így ügyfelünk a járműgyártó iparban végzett berendezésgyártás területén végzett innovációival fontos szereplője lett a szegmensnek.
Gépipari LEGO
Egy osztrák cég magyar leányvállalata, a partnerünk egyedi gépek gyártásával, automatizálással foglalkozik több, mint negyed évszázada, és több mint 15 éve gyárt berendezéseket a járműgyártó ipar számára is. A gépgyártások során nagy tapasztalatot szerzett az elektromos kábelek kezelése terén. Az elérhető csúcstechnológia is partnerünkhöz, illetve a cégcsoporthoz kapcsolható, azonban azzal is csak kis részben volt automatizált a nagyfeszültségű kábelek konfekcionálása. Ezért az elmúlt években technológiai paradigmaváltás történt a cégnél. A korábbiakban alkalmazott, egyedi megoldások helyett a platform típusú, tehát modulokkal variálható és a modulok egyedi igényeknek megfelelő alakításával készítenek gépeket.
E-autók és kábelek
Az elektromos járművekben használatos nagyfeszültségű kábelek gyártásában korábban a piac mérete alapján elegendők voltak a kézi munkaerővel, illetve részfolyamataiban automatizáltan gyártott kábelek. Partnerünk felismerte, hogy a jogi szabályozások és a járműipar átalakulása miatt tömegesen lesz szükség a nagyfeszültségű elektromos kábelekre. Vagyis az autóipari beszállítók számára létszükségletté válik az automatizált gyártósor. Ezért kutatás-fejlesztésekbe (K+F) kezdett. Az elektromos járművekben használatos nagyfeszültségű kábelek végeinek közel teljesen automatizált kialakítását és a teljes automatizálás előkészítését tűzte ki célul. A kézi munkaerővel történő kábelvég szerelési tapasztalatai alapján úgy gondolta, hogy 9 megmunkálási művelet integrációja szükséges. Ezek közül kettőre még félautomata modul sem állt rendelkezésre, illetve a nagy keresztmetszetű, nagy tömegű kábelek kezelésére, mozgatására sem született korábban megoldás.
A célkitűzések eléréséhez a projekt során a hiányzó modulokra és a félautomata modulokra egyaránt kellett műszaki megoldást fejleszteni, valamint az összes modul automatizálása és integrációja is elvégzendő feladat volt. Feltételezték, hogy egy kellően komplex kábel feldolgozási sikere esetén az értékesítési célul kitűzött piaci igényeket 90%-osan ki tudják elégíteni az alapgéppel, a fejlesztett modulokkal, illetve a modulok kis mértékben módosított változataival.
Mivel a vevői igények szerint a kábelek hossza és ezzel tömege is igen eltérő lehet, ezért ki kellett dolgozniuk olyan megfogási és mozgatási módozatokat kábelekre, amelyek alkalmasak a gépek célkitűzések szerinti működtetésére.
A kísérletek egy része az adott modul működésére, a mozgó alkatrészek mozgására, sebességére és a folyamat kivitelezhetőségére koncentrált. A kísérleteket ekkor a selejtszámmal, a nem megfelelően kezelt, vagy akár a folyamatot megakasztó darabok számával, valamint az eltelt idővel jellemezték. A kísérletek másik része az elkészült munkadarabokat, mint végtermékeket vette vizsgálat alá, amelyek alaki, funkcionális vizsgálatát végezték el. A kísérletek járulékos haszna volt, hogy meghatározták azokat a minőség-ellenőrzési elemeket, amelyeket magába a gépbe integrálva el tudják érni a célkitűzések szerinti 0%-os folyamatban maradó selejt arányát.
A berendezést részben vadonatúj, részben adaptált modulok egybeépítésével tervezték megoldani, ezért a platform fejlesztésekor a fő műszaki bizonytalanság az egyes modulok együttes működésének megvalósításában volt. Mivel ilyen gép korábban nem létezett, nem volt ismert, hogy az egyes modulok kimeneti és a soron következő modul bemeneti paraméterei milyen viszonyban vannak egymással. Az egyes műveleti lépéseket végző gépelemek képesek-e és hogyan együttműködni.
Minden K+F projekt a kutatás előkészítésével kezdődik, amelynek során a projektteam pontosan meghatározza a koncepciót és az elvégzendő kísérleteket, elkészítik a dokumentációs sablonokat, képzési anyagokat, rögzítik a mérési adatokat. Ezt követi a kivitelezési tervek, modellek, rajzok, virtuális teszteredmények összeállítása, amellyel ki tudják szűrni az alapvető konstrukciós hibákat. Harmadik munkaszakaszban kerül sor az alapanyagok beszerzésére, egyedi alkatrészek gyártására és összeszerelésére, így a kísérletezésre alkalmas alapgéphez jutnak. A módszeresen elvégzett és dokumentált kísérletekkel jutnak el a végleges modulok kialakításához és a modulok összehangolt működéséhez. A projekt eredményeinek összegzése a know-how dokumentáció összeállításával valósul meg, így könnyedén ki lehet választani a megfelelő iparjogvédelmi intézkedéseket is. Partnerünk az innovációs stratégiáját már a zárás előtt egyeztette az anyacégével, így ennek fényében vizsgálták meg, hogy az elért eredmények közül melyiket milyen formában kívánják védeni. Ebben a szakaszban történt meg a szellemi vagyon értékelése is.
Mindezekben a folyamatokban a Glósz és Társa Kft. segítségére támaszkodott partnerünk. Kértük a projekt K+F szempontú minősítését az SZTNH-tól (Szellemi Termékek Nemzeti Hivatala), mert a hatóság határozatának birtokában már minden további igazolás vagy bizonyítás nélkül is megillették partnerünket a kutatás-fejlesztési projektek után járó adókedvezmények és vissza nem térítendő támogatás. Így csökkenteni tudta a megvalósítás kockázatát és növelni a beruházás megtérülését.
Glósz és Társa SYSTEM
Több mint 25 év értékteremtő tapasztalata a gyakorlatban – lépésről lépésre!
E" alt="Adókedvezmény igénybevétele" title="Adókedvezmény igénybevétele">